خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند چیست

آشنایی با مفاهیم و پایه های خانه هوشمند

لزوم استفاده از سیستمهای هوشمند

هوشمند سازی چگونه باعث کاهش هزینه ها می شود؟

اجزای اصلی سیستم هوشمند ساختمان

اولویت های اصلی کنترل  توسط سیستمهای هوشمند

لزوم استفاده از سیستمهای هوشمند

سیستم های مدیریت(هوشمند) ساختمان، زیرساختی برای شهرهای هوشمند در سالهای اخیر، عباراتی نظیر سیستم مدیریت ساختمان، سیستم مدیریت انرژی ساختمان،ساختمان هوشمند ، و خانه هوشمند را بارها در مقالات و گفتمان روزمره دیده و شنیده ایم. با توجه به مصرف روزافزون انرژی در بخش ساختمان و مصرف بیش از 50 % از انرژی برق در بخش مسکونی و عمومی، استفاده از سیستم های مذکورمیتواند تاثیر به سزایی در مدیریت مصرف انرژی و کاهش مصرف بی رویه انرژی در کشور گردد.

سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان امکاناتی فراتر از امکانات صرفا کنترلی دارند. این امکانات شامل مواردی از قبیل سیستمهای امنیتی، استفاده از زیرساختهای فناوری اطلاعات، مدیریت اطلاعات مصرف، مدیریت مشترکین برق، اتوماسیون قرائت کنتورها )سیستم های کنتورخوانی اتوماتیک(، مدیریت هوشمند انرژی و … می باشد. همین امکانات در واقع زیرساختهایی برای شهرهای هوشمند آینده هستند که در آنها بسیاری از امور به طوراتوماتیک صورت می پذیرد.

AUTOMATION-SMARTHOME-BMS

کلمه اتوماسیون Automation  به معني اجرای فرآیند بدون دخالت مستقیم عامل انسانی

واژه کنترل اتوماتیک(Automation)یک واژه عمومی در بحث کنترل است که تمام مباحث کنترل ساختمان از جمله BMS و Smart Homeیا Building automationرا در بر میگیرد زمانی که کنترل هر یک از سیستم های یک ساختمان(منظور مشاعات و بیرون از واحد مسکونی) مانند سرمایش و گرمایش،کنترل تردد،اعلام واتفاء حریق،نظارت تصویری و……تحت کنترل اتوماتیک و یا هوشمند (که مصرف کننده در فضایی که با آنها سرو کار دارد الزاما  نباید کنترل آنها در اختیارش قرار بگیرد) در یک شبکه به هم پیوسته قرار گیرندو از طریق یک نرم افزار یکپارچه سازی تجمیع  (Integrate)شوند و توسط یک سرور و یا اپراتور حرفه ای مدیریت شوند اصطلاحا BMS (building management system)که به معنی مدیریت(هوشمند) سیستم های ساختمان است،خوانده می شود.

در خانه هوشمند(smart home)کنترل مربوط به تجهیزاتی است که مصرف کننده در فضای زندگی خود با آنها سرو کار دارد و کنترل باید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد مانند روشنایی پذیرایی و اتاق خواب یا درجه گرمی و سردی اسپلیت،لذا درگاه های ارتباطی باید هم متنوع و در دسترس باشند و هم ساده و راحت تا مصرف کننده بتواند از طریق آنها به شبکه کنترلی فرمان ارسال کند. درگاه ها عبارتند از :کلید های هوشمند لمسی و غیر لمسی،موبایل،تبلت،ریموت کنترل،SMS،کامپیوتر های شخصی و ….

خانه هوشمند چگونه باعث کاهش هزینه ها می شود؟

مصرف تفکیکی انرژی خانگی و اداری،میزان صرفه جویی کاهش مصرف انرژی با به کار گیری سیستم هوشمند بصورت معمول از 25 تا 60 درصد است .

*با کاهش مصرف انرژی*با کاهش نیروی انسانی

*با افزایش عمر تجهیزات

هزینه
زمان
ساختمان سنتی
ساختمان هوشمند
saving

کاهش مصرف انرژی درقسمت های مختلف امکان پذیر است :

1 – کنترل هوشمندانه روشنایی بر اساس زمان، میزان شدت نور طبیعی ونیز حضور ویا عدم حضور ساکنین.

2 – کنترل هوشمندانه سیستم سرمایش وگرمایش وتهویه فضا بر اساس زمان، دمای هوای بیرون، فصل سال،حضور ویا عدم حضور ساکنین ونیز کیفیت هوای داخل.

3 – یکپارچه سازی  و ایجاد یک زیرساخت ارتباطی در داخل ساختمان به منظور کنترل خودکار روشنایی، کنترل دمای محیط، سیستم صوتی و تصویری، پرده ها ،دوربین های مدار بسته ،اعلام واطفا حریق و…

4 –  ایجاد یک زیرساخت ارتباطی جهت کنترل از راه دور.

کاهش نیروی انسانی

– سیستم به صورت هوشمند کار می کند

– سیستم به صورت کامل قابل مشاهده می باشد

– سیستم به راحتی توسط یک نیروی خبره قابل کنترل می باشد.

افزایش عمر تجهیزات

  • هر قطعه به صورت جداگانه قابل مانیتور و کنترل می باشد.
  • BMS استهلاک تجهیزات را با بکارگیری درست کاهش می دهد.

اجزای اصلی سیستم های خانه هوشمند

حسگرها (Sensors)

سنجش پارامترهای محیطی و ارسال این اطلاعات به سیستم را عهده دار هستند. این اطلاعات میتواند دمای محیط بیرون و درون، دمای سیال گرم کننده و یاخنککننده، میزان روشنائی محیط، میزان رطوبت، مقدار گازها در هوا، حضور و یا عدم حضور افراد در محل و دیگر اطلاعاتی که برای راهبری بهینه سیستم حیاتی است باشد.

کنترلر ها (Controllers)

اجزائی از سیستم هستند که اطلاعات دریافتی از حسگرها را دریافت و بر اساسنرم افزار درونی خود و یا نرم افزار شبکه پردازش و بر حسب نیاز فرامینی را بهعملگرها ارسال میکنند .

عملگرها (Actuators)

اجزائی از سیستم هستند که فرامین ارسالی از کنترلر ها را دریافت و بر اساس آن واکنش نشان میدهند. این عملگرها میتوانند شیرهای برقی سیالات،دریچه های قابل تنظیم عبور هوا، رله های قطع و وصل جریان الکتریکی و…. باشند.

درگاه ها(رابط های کابری)

کامپیوتر شخصی،پنل لمسی،کلید هوشمند،ریموت کنترل،گوشی تلفن همراه،تبلت،اینترنت SMSدر داخل و خارج از محل و یا توسط سیتم بوسیله تجهیزات منطق پذیر و هوشمند قابل برنامه ریزی4بخش یاد شده بالا توسط یک مکانیزم ارتباطی با هم مرتبط میشوند که خود از دو قسمت مهم تشکیل شده است:
1) پل (رسانا) ارتباطی مانند سیم، فیبرنوری، امواج …

2) پروتکل ارتباطی و یا زبان محاوره اجزاء مانند  ZIGBEE,KNX,BUS

در حقیقت حسگرها، کنترلرها و عملگرها از طریق رسانای ارتباطی ، براساس زبان محاوره ای و یا پروتکل ارتباطی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.اولویت های اصلی کنترل  توسط سیستمهای هوشمند

در طراحی سیستم هوشمند چهار آیتم اصلی می بایستی حتما مد نظر قرار گرفته شود:

  1. سیستم کنترل روشنایی
  2. کنترل سیستم سرمایش و گرمایش
  3. سیستم صرفه جویی انرژی
  4. سیستم امنیتی

لطفا جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در شهر کرج با گروه فنی و مهندسی خانه هوشمند اریکه در تماس باشید.


ارتباط با ما : ۰۹۱۲۵۸۷۴۰۷۹

بازدیدها: 14

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *