خانه هوشمند کرج

کلید های سنتی یا خانه هوشمند

اگر به فکر هوشمند سازی منزل خود هستید و در حال تحقیقات راجع به خانه هوشمند، یا در صنعت هوشمند سازی ساختمان فعال هستید و یا علاقه مند این صنعت هستید حتماً بحث سیستم های سنتی ، هوشمند و ترکیب سیستم های سنتی و خانه هوشمند و یا استفاده از سیستم های سنتی به صورت مجزا (رزرو) درکنار سیستم های هوشمند و خانه هوشمند را شنیده اید.

در اینجا می خواهیم ببینیم این موارد هر کدام چه معنایی دارند و اصولا ترکیب و یا در کنار هم قراردادن این موارد، به چه شکلی مطلوب و مفید است و در چه صورت غیر کاربردی است.

موضوع سیستم برق سنتی و هوشمند در قالب دو قسمت متفاوت قابل بررسی است.  قسمت اول ترکیب کلید های سنتی  با سیستم هوشمند و  استفاده از کلید های سنتی جهت فرمان دادن به سیستم هوشمند و قسمت دوم استفاده ترکییی از سیستم سنتی در کنار سیستم هوشمنداست.

این دو موضوع در قالب سیستم سنتی و هوشمند ۱ و ۲ بررسی ،و نیازها ،مزیت ها و معایب هر یک به صورت اجمالی بیان خواهد شد. قبل از آغاز مطلب نیاز است راجع به کارکرد کلی کلید های هوشمند در سیستم هوشمند ساختمان صحبت کنیم  کلیدهای هوشمند در سیستم های خانه هوشمند به صورت موازی با هم عمل می کنند؛ این بدان معنی است که هر کدام از کلید ها توانایی فرمان دادن به یک عملگر واحد را دارند به بیان ساده‌تر شما میتوانید از چندین کلید به یک روشنایی واحد فرمان داده و آن روشنایی را روشن و خاموش کنید.

ترکیب کلید های سنتی  با سیستم خانه هوشمند (تبدیل کلید سنتی به کلید کاملا هوشمند)

ابتدا باید نوع سیم کشی در این مدل را بررسی کنیم. برای سیم کشی کلیدهای سنتی جهت فرمان به سیستم خانه هوشمند از سیم های زوجی تلفنی یا کابل شبکه استفاده می شودو به صورت مستقیم به تابلو فرمان سیستم هوشمند واحد ارتباط پیدا می کند. (این بدان معناست که در این نوع سیم کشی سیم فاز و نول در پشت کلید سنتی نیست) و روشنایی های هوشمند به صورت مستقیم به تابلو هوشمند واحد کشیده می شود.

حال نیاز است نسبت به فرمان های مورد نیاز و یا سناریو های مورد نیاز برنامه نویسی رله هوشمند ساختمان انجام گرفته و سیم های زوجی که از پشت کلید سنتی به تابلو هوشمند کشیده شده است به ورودی های دیجیتال رله مورد نظر متصل گرددند.

حالا زمان آشنایی بیشتر با ورودی های دیجیتال و منطقی و نحوه تولید این ورودی ها توسط کلید های سنتی است.

در مبحث مدار های منطقی ودیجیتالی صفر و یک حرف اول و آخر را می زنند.اگر بخواهیم تولید صفرو یک توسط کلید سنتی را توضیح دهیم اینگونه بیان می شود،که می توان صفر را معادل خاموش و یا قطع و یک را معادل روشن و یا وصل دانست.

اگر وصل شدن دو سیم مشخص که از کلید سنتی به ورودی های دیجیتال رله هوشمند متصل شده اند را یک  بشناسیم(زدن کلید در اصلاح روشن کردن کلید سنتی) عدم اتصال همان دو سیم  صفراست و با این منطق و مدل و امکانی که ورودی های دیجیتال ایجاد می کنند کلید سنتی را به کلید هوشمند تبدیل کرده ایم.

تنها تفاوت این کلید سنتی هوشمند شده با یک کلید هوشمند لمسی و یا مکانیکی در بیان وضعیت است چون در این مدل از کلید ها همواره روشن و خاموش ثابت است.

لازم به تاکید مجدد است که روشنایی هایی که با کلید های سنتی هوشمند شده کنترل می شوند کاملا با گوشی موبایل و تبلت نیز قابل کنترل هستند.بعد از بررسی مسائل فنی پیرامون کلید های سنتی تبدیل شده به کلیدهای هوشمند ،بیایید با هم مزایای کلید های سنتی با مبدل هوشمند بپردازدیم.

دلایل مختلفی می توان برای استفاده ازکلید های هوشمند بیان کرد اما مهم ترین آن ها کدام است؟

یکی از ترس های استفاده از تکنولوژی های جدید استفاده افراد مسن از این تکنولوژی ها است. بدین معنی که شاید آنها نتوانند از این این تکنولوژی ها به راحتی استفاده نمایند و این ترس باعث محرومیت کل اعضا خانواده از تکنولوژی های نوین خواهد شد. حال فرض کنید در یک خانه هوشمند تعدادی کلید هوشمند لمسی و تاچ پنل لمسی وجود دارد و دراین خانه هوشمند یک فرد سالمند به همراه دیگر افراد زندگی می کند.

حال اگر در محیط پذیرایی و نشیمن و یا در اتاق فرد سالمند در خانه هوشمند در گوشه ای که به طراحی نیز صدمه ای وارد نشود یک کلید سنتی سه پل قرار دهیم که تمام روشنایی های آن محیط توسط سناریوها به وسیله این کلید سنتی قابل کنترل باشد تا آن فرد مسن به راحتی بتواند تمام کنترل ها را بدون آشنایی با سیستم هوشمند انجام دهد کمک بسیاری جهت سهولت استفاده از این سیستم خواهد بود.

کاربرد دیگر کلید های سنتی با مبدل هوشمند در محیط هایی است که ممکن است پاشش آب و دیگر عوامل محیط های روباز باعث خرابی کلیدهای هوشمند شود مانند حیاط و یا کنار استخر های هوشمند.

و در نهایت استفاده از این کلیدها هزینه تمام شده خانه های هوشمند را کاهش خواهد داد و سازندگان ساختمان با استفاده از این روش می توانند با هزینه بسیار پایین ساختمان خود را هوشمند کرده؛

از ارزش افزوده آن در زمان فروش بهره برده و در نهایت در زمان استفاده خریدار نهایی در صورت نیاز بدون تغییر در سیم کشی می تواندکلید های سنتی را با کلید یا تاچ پنل های هوشمند جایگزین نماید.

حال که نحوه عملکرد سیستم‌های هوشمند در مورد ورودی های دیجیتال را درک کرده ایم

 آیا ورودی های دیجیتال فقط بابت اتصال کلید های سنتی به سیستم هوشمند کاربرد دارد؟ 

جواب منفی است از طریق ورودی های دیجیتال می توان انواع سنسورهای NO/NC حرکتی ،مگنت های درب و پنجره و سنسور های دیجیتال دیگر را به سیستم خانه هوشمند متصل کرد.

بازدیدها: 18

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *