پروتکل‌ های هوشمند سازی کرج

پروتکل‌ های هوشمند سازی

 

منظور از پروتکل‌ های هوشمند سازی چیست؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده پروتکل‌ های هوشمند سازی را تعریف کنیم عبارت است از زبان مشترکی که تجهیزات و قطعات با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؛ درست مانند انسان ها که از زبان مشترک برای صحبت کردن استفاده می کنند.

حال اگر یک تولید کننده قطعات خانه هوشمند بتواند در زبان های مشترک بیشتری محصول تولید نمایید ، درست مانند شخصی که به چند زبان مسلط است ، مسلما موفق خواهد بود. این خصوصیت بارز در برند TIS وجود دارد و این برند در کاربردی ترین پروتکل های روز دنیا، محصولات متنوع هوشمند سازی ساختمان را تولید کرده است.

انواع پروتکل‌ های هوشمند سازی

بهترین و بروز ترین پروتکل های خانه هوشمند کدامند؟

  • پروتکل های سیمی BUS-KNX
  • پروتکل های بی سیم WIFI(IOT)-ZIGBEE
  • پروتکل سیمی BUS

RS485 یکی از رایج ترین پروتکل‌ های هوشمند سازی ساختمان است که بر مبنای استاندارد و ارتباط زوج سیم (کابل شبکه) شکل گرفته است و تمامی قطعات با کابل شبکه CAT6 به یکدیگر متصل شده و ارتباط برقرار می کنند. در این استاندارد هر شبکه یک نام مشخص (SUBNET ID) دارد و تجهیزات داخل آن شبکه نیز آدرس (DEVICE ID) منحصر به خود دارند به این ترتیب با این مشخصات در شبکه شناسایی می شوند.

کابل شبکه ارتباطی وظیفه انتقال اطلاعات و هم تامین تغذیه DC قطعات را به عهده دارد و تجهیزات داخل آن شبکه نیز آدرس (DEVICE ID) منحصر به خود دارند به این ترتیب با این مشخصات در شبکه شناسایی می شوند.

پروتکل بی سیم   ZIGBEE

اگر به دنبال یک پروتکل بی سیم برد کوتاه و مصرف پایین هستید ، بی شک پروتکل زیگبی بهترین پروتکل برای پروژه شما است که بر اساس استاندارد 802.15.4 پایه گذاری شده و برای شبکه های شخصی بیسیم با نرخ ارسال داده پایین ارائه است در این پروتکل تجهیزات سیستم هوشمند ساختمان از طریق یک هاب (کنترلر و یا درگاه مرکزی) به مودم و شبکه وای فای متصل میشود . نام این پروتکل از حرکت زیگزاگ زنبورهای عسل و همینطور شکل کندوهای زنبور عسل گرفته شده است.

زیگبی هم از فرکانس قوی ۲.۴ GHz و هم از فرکانس ضعیف تر ۹۱۵ MHz استفاده می کند ، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی برق بیشتری مصرف نموده و سریع تر از فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی عمل می کند اما ممکن است با شبکه وای فای خانه شما تداخل پیدا کند.

فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی بی سیم تداخل کمتری با شبکه Wi-Fi دارد اما سرعت آن تنها معادل ۴۰ kbps است، در حالی که سیگنال های قوی تر با سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه عمل می کنند. بیشتر تجهیزات هوشمند سازی ZIGBEE مانند حسگر ها و بعضی از کلید ها از باتری استفاده میکنند.

نحوه توپولوژی : شبکه با استفاده از پروتکل شبکه مش (mesh)، امکان ارتباط محلی بین دیوایس‌ها را به‌وجود می‌آورد .

خانه هوشمند به چه خانه ای گفته میشود ؟ با کلیک بر روی دکمه وارد صفحه خانه هوشمند شوید !

پروتکل سیمی KNX

پروتکل KNX یک پروتکل ارتباطی متن باز است که جهت استفاده در سیستم های اتوماسیون خانگی و ساختمان ها توسعه یافته است. انجمن KNX در سال 1999 در بروکسل پایتخت بلژیک پایه گذاری شد.

این پروتکل بر اساسOSI شکل گرفته است ، در این استاندارد از کابل زوجی بهم تابیده جهت ارتباط تجهیزات و تبادل اطلاعات استفاده می شود.

حالات مختلف پیکر بندی در KNX

حالت Amode یا Automati: در این حالت قطعات به صورت خود کار تنظیم شده و قطعات راه اندازی می شود.

حالت Emode یا Easy modei: برای راه اندازی در این حالت نیاز یه اندکی آموزش می یاشد و پارامتر ها باید توسط کاربر تعریف شوند.

حالت Smode : در این حالت هیچ گونه تنظیمات اولیه موجود نیست و تمام تنظیمات بصورت سفارشی و توسط متخصص انجام می پذیرد.

پروتکل بی سیم WIFI

IOT

پروتکل وای فای یا IOT از امواج استفاده میکند تا دستگاه های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند ، فناوری وای فای معمولاً برای اتصال مودم ها و روترها به کامپیوتر ها تبلت و تلفن های همراه استفاده می شود ، وای فای شبکه محلی بی سیم که از استانداردهای ۸۰۲.۱۱ استفاده می کند ، wifi می تواند از دو باند جهانی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز استفاده کند.

استفاده از پروتکل وای فای نیز مانند تمام پروتکل های دیگر معایب و مزایای دارد ، می توان مزایایی همچون عدم نیاز به تغییر سیم کشی و ارتباط ساده در نسل های جدید را نام برد و معایبی به عنوان مثال :

برد کوتاه و تداخل به دلیل عوامل محیطی مانند نوع ساختمان ها و دیوارها و یا در باند ۲.۴ مداخله برخی از دستگاه های بلوتوث و همچنین برخی مایکروویو ها و تلفن های بیسیم را یاد آور شد ، البته به کارگیری تقویت کننده های وای فای تا حد زیادی این معایب برطرف شده اما همچنان برخی از آنها باقیست .

نحوه توپولوژی : در پروتکل وای فای تمامی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان مانند : کلید ، حسگرها و غیره مانند یک گوشی موبایل با مودم و یا روتر بدون واسطه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات و خواسته های ما را به یکدیگر و به شبکه هوشمند منتقل می کنند.


ارتباط با ما : ۰۹۱۲۵۸۷۴۰۷۹

بازدیدها: 3

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *