چگونه خانه خود را در کرج هوشمند کنیم؟

چگونه خانه خود را هوشمند کنیم

 

چگونه خانه خود را هوشمند کنیم ؟ اگر قصد هوشمند سازی ساختمان را دارید ، حتما به این موضوع برخوردید که چه نوع سیستم هوشمندی استفاده کنیم؟ سیستم هوشمند سیمی یا سیستم هوشمند بی سیم  کدام بهتر است و چه مزایایی دارد قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازیم به این مسئله توجه کنیم که در این باره هیچگونه قطعیتی وجود ندارد و شما می بایست با توجه به بودجه و شرایط پروژه تصمیم گیری کنید که کدام یک برای شما بهترین گزینه است.البته ناگفته مشخص است منظور از هوشمند سازی بی سیم و با سیم فقط سیم شبکه مربوط به تبادل دیتا و ارتباطات بین قطعات خانه هوشمند است.

 

هوشمند سازی با سیم با بی سیم ؟

گام نخست برای انتخاب سیستم هوشمند ساختمان وضعیت حال حاضر ساختمان است.به این  معنا که  ساختمان به صورت کامل ساخته شده  و در حال بهره‌برداری است  و یا اینکه ساختمان درحال ساخت و در حال انجام زیرساخت‌های تاسیسات برقی می باشد. اگر ساختمان ساخته شده و در حال بهره‌برداری است  به راحتی می توان گفت بهترین سیستم هوشمند برای این ساختمان سیستم هوشمند بی سیم در انواع مختلف از جمله وای فای یا Iot و یا زیگبی است در غیر این صورت باید موارد دیگری که در ادامه به آن می پردازیم  برای بهترین انتخاب در نظر بگیریم.

حال اگر ساختمان درحال ساخت و در حال انجام زیرساخت‌های تاسیسات برقی می باشد چه؟

ابتدا تعیین کنیم چه مواردی در هوشمند سازی ساختمان برای ما از اهمیت بیشتری برخوردارند فقط سیستم روشنایی هوشمند ؟ سرمایش و گرمایش هوشمند ؟  پرده برقی هوشمند ؟ و یا سیستم صوتی هوشمند اگر نیاز ما فقط سیستم روشنایی باشد  به راحتی میتوانید با جایگزین کردن کلیدهای بی سیم روشنایی منزل خود را هوشمند کنیم اما برای  سیستم صوتی یا پرده برقی نیاز به سیم کشی برق و یا زوجی برای بلند گوهای سقفی است. پس گام دوم  مشخص شدن نیازهای ما در انتخاب نوع سیستم هوشمندخواهد داشت.

مورد بعدی که در این ارتباط از اهمیت زیادی برخوردار است تعداد و نحوه ارتباط قطعات در شبکه هوشمند می باشد یعنی هر چقدر ساختمان، آپارتمان یا ویلایی که قصد هوشمند سازی آن را داریم بزرگتر باشد و موارد یا آپشن های هوشمند بیشتری نیاز باشد ،در نتیجه به تعداد قطعات بیشتری نیاز خواهد بود و برقراری ارتباط قطعات برای هوشمند سازی پیچیده‌تر و در نتیجه در هنگام کار کردن در مواجهه با اختلالات و نویز های محیطی آسیب پذیر تر خواهد بود.

البته در این حالت هم راه حل هایی وجود دارد از جمله استفاده از تکرار کننده ها ، مودم و روتر های قوی تر که صد البته به پیچیدگی های پروژه اضافه خواهد کرد . پس می توان گفت در مقایسه سیستم هوشمند سازی با سیم و بی سیم در صورت انجام پروژه به صورت استاندارد هزینه های سیستم سیمی و بی سیم تفاوت چندانی نداشته و تفاوت تنها در فرمان های مطمئن و بدون اختلال ، زمان اجرا و در ابعاد اجرای پروژه قابل لمس است.

زیبایی پنل های هوشمند و نحوه قرارگیری آنها در خانه هوشمند

موضوع دیگری که در خانه های هوشمند مورد توجه قرار می گیرد زیبایی پنل ها و نحوه قرارگیری آنها در فضا های محتلف است.در خانه ای که به صورت سنتی سیم کشی شده است معمولاً تعداد زیادی کلید های یک و دو پل در ورودی آن خانه قرار می گیرند که این تعداد کلیدها در سیستم های بی سیم کاهش پیدا نمی کند و فقط شکل آنها به کلیدهای لمسی تبدیل می شود چون برای انجام عمل قطع و وصل باید از رله های پشت کلید استفاده شود.

اما در سیستم های سیمی انجام عمل قطع و وصل توسط  رله های قدرتمند تابلویی انجام می شود و برای فرمان به جای چند کلید یک پل و دوپل از پنل های لمسی چند کاره در ابعاد مختلف ۴ ،6، ۷ و ۱۰ بهره گرفته می شود که این امر به زیباییهای طراحی خانه هوشمند نیز می افزاید.

نتیجه گیری در انتخاب خانه هوشمند بی سیم یا با سیم

اگر بخواهیم در پایان به یک نتیجه گیری کلی و خلاصه و بدون پیچیدگی برسیم می توان گفت در پروژه های هوشمند سازی کوچک با آپشن های کم سیستم های هوشمند بی سیم انتخابی مناسب تر است اما اگر پروژه هوشمند سازی بزرگ با موارد هوشمند سازی زیاد در دست باشد ، انتخاب بهتر سیستم هوشمند سیمی است. نکته پایانی این است که معدود برند هایی در بازار هوشمند سازی مانند برند TIS هستند که در هر دو سیستم یعنی سیمی و بی سیم سبد محصول کاملی دارند و تمام تجهیزات قابلیت کنترل و نصب در یک شبکه را دارا می باشند . پس اگر سیستم سیمی TIS را اجرا کردید و به هر دلیلی نیاز به اضافه شدن تجهیزات هوشمند دیگری به سیستم هوشمند منزل داشتید که سیم کشی برای آن انجام نگرفته است نگران نباشید چون TIS درکنار شماست.

 

لطفا جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در شهر کرج با گروه فنی و مهندسی خانه هوشمند اریکه در تماس باشید.

بازدیدها: 5

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *